Rok szkolny 2014/2015
Rok szkolny 2013/2014
Problem wszawicy nigdy nie
przestał być aktualny. Z różnym natężeniem pojawia się on w placówkach
edukacyjnych. Zarażenie wszami głowowymi może przytrafić się dziecku tak samo,
jak zdarza mu się zapomnieć odrobić pracę domową czy wziąć zeszyt. Rozprzestrzenianiu
się zakażenia sprzyjają duże skupiska ludzkie, a możliwości jej przenoszenia są
bardzo różnorodne. Aby jednak zminimalizować ten problem autorzy programu zachęcają do
zapoznania się z podstawowymi faktami na temat wszawicy.
W
ramach programu w klasie 2 i 3 przeprowadzone zostały zajęcia profilaktyczne, podczas których uczniowie
uczyli się rozpoznawać objawy wszawicy oraz w jaki sposób jej zapobiegać i jak
zachować się w stosunku do osoby, która boryka się z problemem.
Rok szkolny 2013/2014
W ramach współpracy z Powiatową Stacja Sanitarno- Epidemiologicznej w Żaganiu realizowaliśmy w naszej szkole następujące programy:
- „Nie pal przy mnie proszę” – program edukacji antytytoniowej skierowany do dzieci z klasy 3.
- „Moje dziecko idzie do szkoły” – program edukacyjny skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich rodziców i opiekunów. Celem programu jest ukształtowanie prawidłowych nawyków i umiejętności prozdrowotnych u dzieci.
- „Czyste powietrze wokół nas” – program przedszkolnej edukacji antytytoniowej.
Z okazji uczestnictwa w programie "Czyste powietrze wokół nas" przedszkolaki wzięły udział w Powiatowym Konkursie Plastycznym skierowanym do dzieci 5 i 6-cioletnich. Do konkursu wpłynęło 61 prac z 21 przedszkoli i oddziałów przedszkolnych. Wśród nich znalazły się prace naszych dzieci:
PROGRAM PROMOCJI ZDROWEGO UZĘBIENIA
Start! Cel Śnieżnobiały Uśmiech
Głównym celem programu jest pomoc dzieciom w ukształtowaniu
i utrwaleniu korzystnych nawyków higienicznych. W programie wzięli udział uczniowie klasy 1. Pierwszaki z pomocą sympatycznej żyrafy Zuzi dowiedzieli się jak dbać o zęby, aby mieć piękny uśmiech. W ramach programu nakręcili filmik pt. "Kino w łazience".
KLUB BEZPIECZNEGO PUCHATKA
"Klub Bezpiecznego Puchatka" to program edukacyjny, przygotowany przez Biuro Prewencji i Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji,
nauczycieli oraz firmę Maspex, który pomaga dzieciom poznać
zasady bezpieczeństwa obowiązujące w domu, w drodze do szkoły oraz w
szkole.W programie wzięli udział uczniowie klasy 1.
Uczniowie klasy 1 rozpoczęli czytelniczą działalność w Świerszczykowym Klubie Pożeraczy Liter. To projekt magazynu dla dzieci "Świerszczyk" i wydawnictwa Nowa Era. Jego istotą jest wdrażanie uczniów do czytania książek i czasopism.
OWOCE W SZKOLE
Kolejny rok uczestniczymy w programie Unii Europejskiej "Owoce w Szkole". W ramach programu dzieciom udostępniane są w szkole owoce i warzywa przygotowane do bezpośredniego spożycia oraz soki. Informacje o programie:
Rok szkolny 2012/2013
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA W KLASACH I-III SZKÓŁ PODSTAWOWYCH W GMINIE IŁOWA
W naszej szkole w roku szkolnym 2011/2012 i 2012/2013 realizowany był projekt „Indywidualizacja procesu nauczania klas I-III szkół podstawowych w gminie Iłowa” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Głównym celem projektu było wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów i podniesienie poziomu nauczania poprzez indywidualizację procesu kształcenia zgodnie indywidualnymi potrzebami i możliwościami edukacyjnymi oraz rozwojowymi uczniów. Dla zminimalizowania specyficznych trudności w uczeniu się oferta edukacyjna zapewniona została każdemu dziecku realizującemu I etap edukacyjny w szkole. Podczas realizacji naboru zachowana została polityka równych szans i zasada równości płci. W ciągu dwóch lat projektem objętych zostało 22 uczniów ( 11 dziewczynek i 11 chłopców) z klas I-III. Uczniowie pokonywali trudności w nauce na zajęciach logopedycznych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy, zajęciach dla dzieci ze specjalnymi trudnościami w czytaniu i pisaniu w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji oraz zajęciach dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych. Przeprowadzonych zostało po 140 godzin wszystkich zajęć, z czego każdy uczeń zrealizował w pierwszym roku 30 godzin, a w drugim 40 godzin w trakcie jednego rodzaju zajęć. Niektórzy uczniowie brali udział we wszystkich proponowanych zajęciach. Nauczyciele stworzyli warunki umożliwiające i wspomagające indywidualną pracę z uczniami i uczennicami. Szkoła w ramach projektu została doposażona w ciekawe pomoce dydaktyczne i laptop z oprogramowaniem. Zajęcia cieszyły się dużym zainteresowaniem wśród uczniów ze względu na ich atrakcyjność, indywidualne, bezstresowe podejście do każdego dziecka oraz wykorzystywane przez nauczycieli ciekawe i aktywizujące metody nauczania. Realizację projektu nauczyciele rozpoczęli wyjazdem uczniów do kina na bajkę „Kot w butach”. Organizowane były turnieje matematyczne, logopedyczne, słowno-graficzne, konkursy. Swoje umiejętności i zdobytą wiedzę uczniowie prezentowali dla społeczności wiejskiej podczas festynu rodzinnego „Mama, Tata i Ja”. Projekt pozytywnie wpłynął na wizerunek szkoły w środowisku lokalnym. Promował szkołę i gminę, w której był realizowany. Zajęcia w klasie często miały charakter zabawowy. Taka forma nauki sprawiała dzieciom radość, przełamywała ich lęki i niepewność, pomagała w przezwyciężaniu trudności w nauce. Dzieci pracowały aktywnie i twórczo, na miarę swoich możliwości. Miały pozytywne nastawienie do podejmowanego wysiłku intelektualnego. Stosowane były wyłącznie pozytywne wzmocnienia motywujące uczniów do dalszej pracy. Po koniec każdego kwartału przeprowadzane były testy kompetencyjne sprawdzające postępy uczniów nauce. Wyniki w nauce poprawiło ponad 83% uczniów, tj. 29 uczniów biorących udział w trzech rodzajach zajęć wyrównawczych w trakcie realizowanego projektu. Liczba dzieci, która poprawiła swoje wyniki w nauce wskazuje na to, że zdobyta wiedza i umiejętności uczniów podczas zajęć dodatkowych zminimalizowały trudności w nauce, podniosły poziom kształcenia w szkole i wyrównały szanse edukacyjne u wszystkich uczniów. Działania wspomagające naukę dzieci okazały się skuteczne, uczniowie zdobytą wiedzę będą mogli wykorzystać w życiu codziennym.
Opracowała:
Urszula Pluta – dyrektor szkoły
zajęcia dla
dzieci ze specjalnymi trudnościami w czytaniu i pisaniu w tym także zagrożonych
ryzykiem dysleksji
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz